Jak rozpoznać toksyczną relację?

Jak rozpoznać toksyczną relację?

Styczeń 2, 2019 0 By admin

Nieustająca krytyka

I to wcale nie ta konstruktywna, mająca na celu wsparcie i pomoc w działaniu, ale taka, która zrównuje z ziemią i podcina skrzydła sprawiając, że sama zaczynasz wierzyć, że jesteś przeciętna. Problemy przestają być postrzegane jako te wymagające ciężkiej pracy i możliwe do rozwiązania, a jawią się przeszkodami nie do pokonania. Bliska osoba powinna wspierać Cię w działaniu i chcieć dla Ciebie wszystkiego co najlepsze, a nie powodować, że rezygnujesz z osiągania swoich życiowych celów.

Samotność wśród ludzi

A konkretniej – samotność odczuwana w momencie, gdy Twój partner jest tuż obok. Brak jakiegokolwiek wsparcia, wymuszone rozmowy i wieczna nostalgia za tym, co było kiedyś. Żartami, wspólnymi wycieczkami, godzinnymi dyskusjami o najbardziej abstrakcyjnych rzeczach czy snuciem planów na przyszłość.

Wina

Obwiniasz się dosłownie o wszystko. Obojętnie czy chodzi o nieudaną rozmowę, kiepski wybór wieczornego filmu czy właśnie rozpadający się związek. Uważasz, że wszystko co złe dzieje się przez Ciebie, że Ty jesteś jedyną osobą generującą nowe problemy.

Chęć naprawy

Jako że często utwierdzasz się w przekonaniu o toksyczności związku i winę przypisujesz wyłącznie sobie, uważasz też, że sama jesteś w stanie wszystko naprawić. Starasz się więc jak tylko możesz, nierzadko rezygnując z własnego poczucia bezpieczeństwa i postanawiasz całkowicie podporządkować się drugiej osobie – myślisz, że to coś zmieni, że tym razem się uda.

Wyczerpanie

Uaktywnia się w momencie, gdy orientujesz się, że łzy spływają po Twojej twarzy; gdy spoglądasz na radosne rodziny i uświadamiasz sobie, że od dawna nie czułaś się szczęśliwa, nie pamiętasz nawet kiedy ostatni raz szczerze się śmiałaś. Teraz normalnym stanem jest dla Ciebie smutek, poczucie zagrożenia i niepewności.

Poczucie niespełnienia

Nic się nie udaje i wcale się temu nie dziwisz. To dla Ciebie stan naturalny, nawet w rozmowach ze znajomymi zaczynasz opowiadać o swoich porażkach. A w momencie gdy coś się Tobie uda, bagatelizujesz te pozytywne strony na rzecz negatywnych, zwłaszcza w towarzystwie drugiej połówki – wiesz, że zamiast cieszyć się razem z Tobą, będzie rozgoryczony Twoimi sukcesami.

Izolacja

Powoli, lecz skutecznie wycofujesz się z życia społecznego. Coraz rzadziej spotykasz się z przyjaciółmi, nie masz ochoty na pogawędki z rodziną. W dyskusjach i tak dominuje smutek i rozgoryczenie, a do tego wszystkiego za każdym razem słyszysz, jak bardzo się zmieniłaś  – i to na niekorzyść.

Zmiany

Powinnaś się zmienić to słowa, które nadzwyczaj często słyszysz z ust swojego partnera. Twierdzi, że źle się zachowujesz, źle się ubierasz, Twoje poglądy są nieprawidłowe, bo nie zgadzają się z jego zdaniem. Czasami pojawia się szantaż emocjonalny, poprzez który jesteś jeszcze bardziej zależna od drugiej osoby i zaczynasz wierzyć, że musisz się zmienić by zostać całkowicie zaakceptowaną.

Wszystkie te symptomy są przykrymi konsekwencjami toksycznej relacji, do której wiele osób boi się przyznać. Uświadomienie sobie problemu nie musi jednak wiązać się z zakończeniem związku, a może być początkiem wspólnej pracy nad budowaniem szczęśliwej relacji.